Καλώς ήρθατε στην σελίδα της Tech Place

Η μάχη των «ψηφιακών βοηθών»

20 Αύγ 2015

Η μάχη των «ψηφιακών βοηθών»

Posted by with - in News

Στην προσπάθειά τους να κερδίσουν τα λειτουργικά τους συστήματα ακόμη μεγαλύτερη δημοφιλία, η Apple, η Google και η Microsoft δεν επικεντρώνονται πλέον μόνο στο να κάνουν πιο «φιλικό» το γραφικό περιβάλλον ή να αυξήσουν την ποικιλία των συμβατών προγραμμάτων. Αντίθετα, εδώ και λίγο καιρό έχει ξεκινήσει μία ακόμη «μάχη» ανάμεσά τους, με αντικείμενο αυτή τη φορά τους «ψηφιακούς βοηθούς» που έχουν αναπτύξει και τις δυνατότητες που οι εν λόγω υπηρεσίες, προικισμένες με τεχνητή νοημοσύνη, παρέχουν στους χρήστες κάθε πλατφόρμας.

Η αρχή έγινε το 2011 από την Apple με το Siri για τα iPhone και iPad, τον πρώτο «ψηφιακό βοηθό» που «καταλάβαινε» φωνητικές εντολές και ερωτήσεις, όπως  Π.χ. «να πάρω μαζί μου ομπρέλα σήμερα;». Η απάντηση της Google ήρθε ένα χρόνο αργότερα με το Google Now για SMARTPHONE και tablet με Android, ενώ η Microsoft ακολούθησε το 2014 με το Cortana για τα Windows Phone 8.1 – το οποίο είναι επίσης ενσωματωμένο στα Windows 10 και Windows 10 Mobile, που λανσαρίστηκαν στις 29 /7.

Η αλήθεια είναι πως οι παραπάνω υπηρεσίες προσφέρουν όλα τα χαρακτηριστικά τους σε περιορισμένα κράτη – με συνέπεια, για παράδειγμα, καμία να μην υποστηρίζει προς το παρόν φωνητικές εντολές στα ελληνικά. Ωστόσο, οι τρεις εταιρείες αυξάνουν συνεχώς τις υποστηριζόμενες γλώσσες και τις χώρες όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτά τα χαρακτηριστικά. Παράλληλα, προσθέτουν διαρκώς νέες λειτουργίες, προκειμένου να κάνουν πιο «έξυπνες» τις συσκευές που βασίζονται στα λειτουργικά τους.

Ενδεικτικό είναι πως η Microsoft είναι η πρώτη που με τα Windows 10 «φέρνει» μια τέτοια υπηρεσία τεχνητής νοημοσύνης και στους επιτραπέζιους και φορητούς υπολογιστές, όπου μάλιστα το Cortana θα «συνεργάζεται» με τον νέο browser Edge και, σε επόμενη φάση, με τη σουίτα προγραμμάτων Office. ΑΝ και είναι ο νεότερος σε «ηλικία» βοηθός, η Microsoft φρόντισε να τον «προικίσει» εξαρχής με αρκετά καλή κατανόηση της ανθρώπινης ομιλίας στις γλώσσες που υποστηρίζει, αλλά και την ικανότητα να μαθαίνει τις συνήθειες του κατόχου της συσκευής (π.χ. τα ενδιαφέροντα ή τους φίλους του), για να προσωποποιεί την εμπειρία χρήσης και, για παράδειγμα, να εμφανίζει ειδήσεις για την αγαπημένη του ομάδα.

Μάλιστα, όλες αυτές οι πληροφορίες συγκεντρώνονται σε ένα σημειωματάριο, όπου ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να παρέμβει, για να προσθέσει περισσότερους κανόνες ή να διαγράψει κάποιους από τους υπάρχοντες. Εξίσου σημαντικό είναι πως, από την πρώτη στιγμή που λανσαρίστηκε, η υπηρεσία έχει λειτουργήσει και προληπτικά, εμφανίζοντας δηλαδή χρήσιμες ειδοποιήσεις πριν τις ζητήσει ο χρήστης. Ετσι, θα τον ενημερώσει για την καθυστέρηση της πτήσης του ή για το ότι πρέπει να αναχωρήσει νωρίτερα για τον προορισμό του, επειδή έχει κίνηση στον δρόμο.

Την ίδια προληπτική λειτουργία υποστηρίζει και το Google Now, εμφανίζοντας τις ενημερώσεις σε κάρτες στο smartphone ή το tablet, χωρίς να τις έχει ψάξει ο χρήστης. Μάλιστα, ο «βοηθός» θα γίνει ακόμη πιο «έξυπνος» με τη νέα έκδοση Android M του λειτουργικού της Google, αφού θα ενσωματώνει ένα ακόμη καινούργιο χαρακτηριστικό, το «Now On tap».

Χάρις σε αυτό, το Google Now θα είναι πλέον «παρόν» σε όλες τις λειτουργίες της συσκευής αλλά και σε εφαρμογές τρίτων προγραμματιστών, ώστε να αναγνωρίζει τι εμφανίζεται στην οθόνη και να προσφέρει σχετικές πληροφορίες. Επομένως, με το πάτημα του κεντρικού πλήκτρου θα μπορεί για παράδειγμα να «σαρώνει» το προβαλλόμενο μήνυμα και να βρίσκει επιπλέον στοιχεία για ό,τι αναφέρεται σε αυτό – όπως μια ταινία ή ένα εστιατόριο.

Με το iOS 9 για τα iPhone και iPad, και το Siri της Apple θα αποκτήσει τη δυνατότητα να προβλέπει ποιες οδηγίες ίσως χρειαστεί ο χρήστης, βρίσκοντάς τες αυτόματα για λογαριασμό του. Τέτοιες οδηγίες μπορεί να αφορούν το μετεωρολογικό δελτίο, την κίνηση στους δρόμους ή υπενθυμίσεις βασισμένες σε συγκεκριμένες γεωγραφικές τοποθεσίες. Επίσης, ο «βοηθός» θα μαθαίνει τις συνήθειες του χρήστη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, για να του εμφανίζει σε κάθε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα τις επαφές που καλεί συχνότερα τότε ή τις εφαρμογές που «τρέχει».

Στο παιχνίδι και οι κατασκευαστές  ΑΝ και το Siri διατίθεται αποκλειστικά από κάποια «έξυπνη» συσκευή της Apple, η Google έχει λανσάρει το Google Now και για το iOS, ενώ η Microsoft έχει ανακοινώσει επίσημα πως το Cortana θα εμφανισθεί και σε smartphone ή tablet με λειτουργικό iOS και Android. Σε αυτή την περίπτωση, ο «βοηθός» της Microsoft δεν θα έχει τις ίδιες δυνατότητες με τα Windows 10, θα προσφέρει πάντως τη δυνατότητα φωνητικών εντολών ή αναζητήσεων, ενώ θα εμφανίζει ενημερώσεις σχετικές με τα ενδιαφέροντα του ανθρώπου που τον χρησιμοποιεί.

Παράλληλα, ορισμένοι κατασκευαστές συσκευών με Android έχουν αναπτύξει τους δικούς τους «ψηφιακούς βοηθούς», όπως για παράδειγμα η Samsung το S Voice, που υποστηρίζει αναγνώριση ομιλίας, ή η LG το Smart Notice, που προσφέρει προσωποποιημένες προτάσεις για τον καιρό, τα ταξίδια και άλλα θέματα. Ανάλογη υπηρεσία τεχνητής νοημοσύνης, για iOS και Android, έχει επίσης στα σκαριά η αμερικανική εταιρεία SoundHound, η οποία είναι γνωστή για την ομώνυμη εφαρμογή αναγνώρισης τραγουδιών. Με όνομα Hound, η υπηρεσία υπόσχεται να βρίσκει απαντήσεις σε περίπλοκα ερωτήματα, διατυπωμένα σε πρώτη φάση στα αγγλικά, πολύ πιο γρήγορα από το Siri ή το Cortana. Από την άλλη πλευρά, η εταιρεία κατασκευής επεξεργαστών Qualcomm θέλει να «προικίσει» με τεχνητή νοημοσύνη το τσιπ των SMARTPHONES και των tablets, το οποίο θα αναλαμβάνει τον ρόλο του «ψηφιακού βοηθού». Οι τεχνολογίες που χρειάζονται αναπτύσσονται από την εταιρεία στο πλαίσιο της Πλατφόρμας Zeroth, η οποία θα κάνει «πρεμιέρα» στον νέο επεξεργαστή της Snapdragon 820. Ανάμεσα σε άλλα, μία συσκευή με τον Snapdragon 820 θα μπορεί με την κάμερά της να αναγνωρίζει αντικείμενα, πρόσωπα ή χειρόγραφα.

Πηγή: www.kathimerini.gr

Comments are closed.